W związku z epidemią COVID-19 sytuacja osób zajmujących się handlem samochodami jest bardzo trudna. W normalnym stanie funkcjonujemy obracając samochodami i gotówką. Bywają gorsze chwile, ale przeważnie jest to sezonowy spadek sprzedaży. Praktycznie w ciągu całego roku coś sprzedajemy i nawet jak nie zarabiamy jesteśmy wstanie funkcjonować czerpiąc środki z obrotu. Sezon wiosenny, który właśnie się rozpoczyna powinien być dla nas „żniwami”. Każdy przygotował się do niego kupując większą ilość pojazdów wydając na nie większość posiadanych pieniędzy. Po pojawieniu się epidemii sprzedaż samochodów w jednej chwili spadła praktycznie do zera. Niestety dziś wielu z nas nie ma, oszczędności z których może czerpać na przetrwanie. Wszystkie pieniądze mamy w towarze. Część firm chętnie sprzedało by auto nawet ze sporą stratą, żeby odblokować gotówkę na wypłaty dla pracowników, opłaty i życie. Niestety w wielu miejscach w karuj uniemożliwiają to Wydziały Komunikacji…
Wiele osób zgłasza na problemy w funkcjonowaniu Wydziałów Komunikacji. Żeby oszacować skalę problemu poprosiliśmy Państwa o wypełnienie formularza.
Tylko 1% Wydziałów Komunikacji działa normalnie!
Z otrzymanych od Państwa informacji wynika, że zdecydowana większość (75%) WK nie rejestruje pojazdów używanych. Część (21%) rejestruje tylko fabrycznie nowe pojazdy, a reszta (54%) nie rejestruje żadnych pojazdów.
Zablokowany towar
Największym problemem związanym z brakiem możliwości zarejestrowania pojazdu jest zablokowanie naszego towaru, którym są sprowadzone samochody. Są to auta używane, które są wyrejestrowane w kraju z którego przyjechały i nie mogą być użytkowane w Polsce przed zarejestrowaniem. Nie da się sprzedać samochodu, który nie będzie mógł jeździć.
Większość naszych klientów wycofuje się z umówionych transakcji odbierając wpłacone zaliczki.
Wasze komentarze:
„Brak możliwości odebrania stałego dowodu rejestracyjnego, a co za tym idzie brak możliwości sprzedaży samochodu, który jest towarem handlowym.”
„Wydział nie rejestruję używanych samochodów, przez taka sytuacje klienci nie kupują ode mnie samochodów którymi chcieli by poruszać się w czasie epidemia do pracy za miast ryzykować jadę komunikacji. Nikt nawet nie pomyśli żeby kupić auto sprowadzone ponieważ nie ma szans go zarejestrować.”
Praktycznie co trzeci WK nie wydaje dowodów rejestracyjnych. Jakie problemy to powoduje?
Finansowanie – Leasing, Kredyt
Pojazdy sprzedawane w finansowaniu leasingowym i kredytowym muszą zostać zarejestrowane na fundusz leasingowy lub bank. Bez tego finansowanie nie zostanie uruchomione. W efekcie sprzedający nie ma pieniędzy, kupujący nie ma pojazdu, a fundusz leasingowy na tym nie zarabia.
Problem dotyczy pojazdów nowych i używanych zarejestrowanych w Polsce. Niektóre firmy mają cały plac takich pojazdów i nie mogą ich sprzedać w finansowaniu leasingowym i kredytowym.
Wasze komentarze:
„Wydziały komunikacji w Koszalinie i w powiecie Koszalin nie rejestrują pojazdów używanych zarejestrowanych w Polsce. Mając cały plac takich pojazdów nie mogę ich sprzedać w finansowaniu leasingowym i kredytowym. Na tą chwilę pojazdy na ponad 250 000 zł „wiszą w zawieszeniu”. Leasingi próbują rejestrować w innych miastach z marnym skutkiem.”
„Nie mogę uruchomić kredytu.
Mam do odbioru twarde dowody, bez których nie mogę sprzedać pojazdów, które są już zadatkowane.”
„Klient nawet jak samochód kupi brak możliwości zarejestrowania. Mam problem z wydziałem komunikacji w Raciborzu kod pocztowy 47200 ponieważ sprzedałem samochód który bank ma ten zakup sfinansować. Klient zakupił samochód dokładnie 13.03.2020 do tej pory samochodu nie mógł zarejestrować ponieważ tamtejszy wydział komunikacji nie rejestruje samochodów używanych. A do póki samochód nie zostanie zarejestrowany bank nie może mi pieniędzy przelać. „
„…posiadam też auta na sprzedaż zarejestrowane w Polsce i mogłem jedno sprzedać ale klient chciał kupić je w kredycie,a warunkiem uruchomienia kredytu jest rejestracja pojazdu w wydziale komunikacji więc transakcja nie doszła do skutku.”
Zwrot podatku BPM
Po zakupie pojazdu w Holandii trzeba zarejestrować samochód w innym kraju, żeby można było się zwrócić się o zwrot podatku od luksusu zawartego w cenie pojazdu. Kupujący mają na to 90 dni od zakupu. Jeżeli nie zarejestrują pojazdu i nie prześlą do Holandii skanu dowodu rejestracyjnego to przepadnie im możliwość ubiegania się o zwrot tego podatku w kwocie od kilku do kilkunastu procent.
Wasze komentarze:
„Nie mogę zarejestrować samochodów sprowadzonych i w związku z tym odzyskania podatku BPM z Holandii.”
Bark ubezpieczenie
Samochody, które nie mają ważnego dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego nie są objęte ubezpieczeniem, szczególnie Auto Casco. Dla właścicieli droższych samochodów duży problem ponieważ poruszając się takim pojazdem, mimo opłaconego ubezpieczenia AC robią to na własne ryzyko.
Zgodnie z informacją od Członków Stowarzyszenia Komisów.pl urzędnicy Wydziałów Komunikacji, każą jeździć bez „twardego” dowodu, z nieważnym pozwoleniem czasowym, twierdząc, że przecież nie trzeba mieć dowodu rejestracyjnego przy sobie.
Wasze komentarze:
„…-ryzyko jazdy autem na nieważnym dowodzie, przy kolizji ubezpieczalnia się wypnie, to samo z AC(tu już bardziej prywatnie).”
Są też inne problemy:
„Jestem osobą niepełnosprawna. Kupiłem auto z automatyczną skrzynią biegów żeby w miarę normalnie funkcjonować ale okazuje się że nie mogę go zarejestrować.”
Niże przedstawiamy zestawienie Waszych odpowiedzi posegregowane według województw.
Legenda:
Do pobrania w PDF – TUTAJ
Niestety Urzędy zamiast pomagać nam w tych trudnych czasach, często wręcz uniemożliwiają prowadzenie działalności…
Dajcie znać w komentarzach co myślicie o sytuacji w Wydziałach Komunikacji i podejściu Waszych Starostów do problemu.