Od początku roku import używanych samochodów mocno rośnie. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w pierwszych czterech miesiącach 2016 roku zarejestrowano prawie 295,2 tys. używanych aut z zagranicy, czyli o prawie 16 proc. więcej niż rok wcześniej. Prognozuje się że w całym 2016 roku na drogi wyjedzie ich ponad 900 tys.

W dniu wczorajszym w mediach „zagrzmiało” od artykułów bijących na alarm przed zalewem naszego kraju  starymi w większości mocno wyeksploatowanymi samochodami. Wszystkie artykuły przedstawiały ten fakt w sposób negatywny. Autorzy wskazywali na problemem wieku oraz przestarzałą konstrukcje tych aut  nieprzyjazną dla środowiska.

Całość tych wszystkich artykułów współgra z pomysłami PZPM, ZDS i innych organizacji zrzeszających producentów i dealerów nowych samochodów, które od lat postulują zamienienie podatku akcyzowego na podatek ekologiczny. Taka zmiana pod przykrywką ekologii mocno ograniczyła by import używanych aut do naszego kraju. Import samochód starszych niż 10 lat stał by się ekonomicznie nieopłacalny, co mocno odbiło by się na importerach i dealerach aut używanych.

Linki:

http://www.zds.org.pl/pliki/page/pliki/22/150707_pismo_Ewa_Kopacz.pdf
http://www.zds.org.pl/pliki/raport/raport.pdf
http://www.zds.org.pl/pliki/page/pliki/22/Cele_i_zadania_ZDS_2015_projektfinal.pdf
http://www.pzpm.org.pl/pl/Publikacje/Stanowiska-PZPM/Stanowisko-PZPM-w-sprawie-mozliwosci-zastapienia-podatku-akcyzowego-podatkiem-uzaleznionym-od-parametrow-ekologicznych
http://www.pzpm.org.pl/pl/Publikacje/Postulaty/Kluczowe-postulaty-branzy-motoryzacyjnej-Synergia-w-imie-rozwoju

Zdaniem Prezesa FORS Adama Małyszko: ”napływ używanych samochodów do naszego kraju jest bardzo korzystny dla polskiej gospodarki. Oczywiście pod warunkiem, że nie dochodzi do łamania prawa, czyli sprowadzania pojazdów, które zostały zakwalifikowane jako odpady lub sprowadzania pojazdów w celu nielegalnego demontażu. Natomiast jeżeli sprowadzone pojazdy, poddane kontroli technicznej, są dopuszczone do ruchu, to nie ma ani jednego powodu, aby ingerować w swobodny przepływ towarów i usług. Sprowadzane pojazdy, które mają powyżej 10 lat oraz duże przebiegi są dość krótko eksploatowane w Polsce i po zakończeniu życia technicznego trafiają do stacji demontażu, gdzie po wykonaniu niezbędnych czynności stanowią cenny surowiec zużywany przez położone na terenie Polski: huty metali, huty szkła, rafinerie, zakłady przerobu akumulatorów, czy cementownie. Rentowność tych zakładów w dużej mierze uzależniona jest od dostępności i wielkości strumienia powstałych po demontażu odpadów – surowców wtórnych. Ponadto duży import używanych samochodów to miejsca pracy dla pracowników stacji demontażu, stacji kontroli pojazdów, warsztatów naprawczych oraz agentów ubezpieczeniowych. Możliwość sprzedaży samochodu używanego przez bardziej zamożnego obywatela kraju Europy zachodniej, którego stać na zakup nowego samochodu, zwiększa na rynku globalnym zapotrzebowanie na nowe samochody, w tym także na te, które są produkowane w fabrykach położonych na terenie Polski.”

W pełni zgadzamy się z tym zdaniem i uważamy że powinniśmy wspólnie bronić swoich interesów.

Zapraszamy do dyskusji na temat na naszego Facebooka: https://www.facebook.com/stowarzyszeniekomisow/

Linki do artykułów:

http://moto.pb.pl/4433110,30113,wraki-z-zachodu-zaleja-polske

http://www.fakt.pl/motoryzacja/import-aut-uzywanych-z-zagranicy-polacy-kupuja-stare-i-uzywane-samochody,artykuly,633970.html

http://www.fakt.pl/prawo/poradnik-dodatki-do-oc,artykuly,584215.html

http://wyborcza.biz/biznes/1,147749,20058832,auto-10plus-za-pieniadze-z-500plus.html

http://wiadomosci.radiozet.pl/Wiadomosci/Kraj/500-plus-przyczynia-sie-do-zalewu-polskich-ulic-starymi-samochodami-00022531

http://www.kresy.pl/wydarzenia,spoleczenstwo?zobacz/rzeczpospolita-fala-wrakow-z-zachodu-zaleje-polskie-drogi

http://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2016-05-12/coraz-wiecej-uzywanych-samochodow-sprowadzanych-do-polski/