11 stycznia 2018 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji, opublikowany został projekt ustawy nowelizujący – Kodeks karny oraz ustawy – Prawo o ruchu drogowym.

Proponowana nowelizacja ma wypełnić istniejącą lukę, zapobiegając nieuczciwym praktykom sprzedających pojazdy mechaniczne, oraz zlikwidować proceder polegający na oferowaniu usług „cofania licznika”, który to obecnie jest bezkarny.

Nowelizacja składa się z dwóch części.

Pierwsza obejmuje penalizację określonych zachowań, mających na celu nieuprawnioną i nieuzasadnioną ingerencję we wskazania licznika przebiegu całkowitego pojazdu, które zostały uznane za wymagające kryminalizacji z uwagi na ich znaczny stopień karygodności.

Druga część tworzy nowe obowiązki administracyjnoprawne, adresowane nie tylko do właścicieli i posiadaczy pojazdów mechanicznych ale także do podmiotów i służb państwowych, których zadania zostaną poszerzone o zapobieganie i przeciwdziałanie manipulacjom we wskazania przebiegu całkowitego pojazdu.

Cofanie licznika” będzie przestępstwem, za które grozić będzie kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. Sąd, będzie miał również możliwość orzeczenia przepadku przedmiotów, które służyły lub były przeznaczone do popełnienia przestępstwa, czyli wszystkich urządzeń, przedmiotów (w tym komputerów) oraz oprogramowania, które służyły do nieuprawnionej ingerencji we wskazanie licznika lub do jego nieuprawnionej wymiany.

Zgodnie z projektowanym art. 306a § 1 i 2 k.k., karane będą następujące czyny:

– zmiana wskazań stanu licznika przebiegu pojazdu mechanicznego,

– ingerencja w prawidłowość pomiaru licznika przebiegu całkowitego pojazdu,

– dokonanie wymiany licznika przebiegu całkowitego pojazdu wbrew przepisom ustawy,

– niezawiadomienie stacji kontroli pojazdów o wymianie licznika,

– nieprzedstawienie pojazdu w stacji kontroli w celu sprawdzenia, czy licznik, zgodnie ze swoim przeznaczeniem, odmierza przebieg pojazdu,

– uniemożliwienie diagnoście dokonania odczytu wskazania wymienionego licznika wraz z jednostką miary.

Jedyną sytuacją pozwalającą na wymianę licznika, będzie jego uszkodzenie, uniemożliwiające jego dalsze poprawne działanie.

Zgodnie ze znowelizowaną ustawą, policjant i organ uprawniony, podczas przeprowadzania czynności kontrolnych będzie uprawniony do odczytu wskazania licznika przebiegu całkowitego pojazdu, pojazdu holowanego oraz pojazdu przewożonego wraz z jednostką miary w czasie kontroli.

Zgodnie art. 81b ust. 6 projektu, w trzech przypadkach może zostać zatrzymany dowód rejestracyjny pojazdu. Jeśli:

  1. w wyniku sprawdzenia stwierdzono, że licznik nie odmierza przebiegu pojazdu w jednostkach miary właściwych dla tego rodzaju pojazdu,
  2. odczyt wskazania tego licznika wraz z jednostką miary nie jest możliwy,
  3. właściciel lub posiadacz pojazdu nie złożył pisemnego oświadczenia o dacie wymiany licznika przebiegu całkowitego pojazdu.

Zabiorą również zagraniczny dowód rejestracyjny!

W razie zatrzymania dowodu rejestracyjnego diagnosta wyda właścicielowi lub posiadaczowi pojazdu pokwitowanie. Jednocześnie będzie on mógł zezwolić na używanie pojazdu przez czas nieprzekraczający 7 dni. Zatrzymany dokument diagnosta niezwłocznie prześle organowi, który go wydał. W przypadku pojazdu zarejestrowanego za granicą diagnosta przekaże zatrzymany dokument do jednostki Policji lub Straży Granicznej, gdzie będzie on przechowywany przez okres 7 dni. Po upływie tego terminu dokument zostanie przekazany przedstawicielstwu państwa, w którym pojazd jest zarejestrowany. Zwrot zatrzymanego dokumentu nastąpi niezwłocznie po ustaniu przyczyny uzasadniającej jego zatrzymanie.

Należy spodziewać się wzmożonych kontroli głównie przy granicach polski!

W uzasadnieniu projektu ustawy możemy przeczytać: „Tylko bowiem w ten sposób, wyrywkowo, celowo lub w ramach skoordynowanej akcji (np. w ramach policyjnych akcji specjalnych) możliwym jest ukrócenie procederu fałszowania wskazań liczników pojazdów. Taki proceder najczęściej odbywa się bowiem jeszcze przed zarejestrowaniem w kraju pojazdu sprowadzonego z zagranicy. Projektowane przepisy ten proceder zmarginalizują, przede wszystkim dzięki obowiązkowi odczytu liczników pojazdów zarejestrowanych za granicą (tj. m.in. pojazdów zaopatrzonych w zagraniczne tablice tymczasowe, wywozowe lub celne), pojazdów niezarejestrowanych, pojazdów przewożonych jako ładunek (np. na lawetach) i to już od momentu przekroczenia polskiej granicy (oraz w każdym innym momencie, gdy będą się w ruchu drogowym na terytorium Polski). Dopiero takie uprawnienia służb (połączone z przekazywaniem wskazania licznika do centralnej ewidencji pojazdów) w powiązaniu z karną penalizacją ingerencji we wskazania licznika przebiegu całkowitego, doprowadzić powinny do likwidacji patologicznego zjawiska oszustwa w obrocie pojazdami mechanicznymi.”

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.

Z całym projektem oraz jego uzasadnieniem możecie się zapoznać – TUTAJ

Do 21 stycznia 2018 możemy złożyć swoje stanowisko dotyczące projektu. Ewentualne uwagi i pomysły zmian proszę przesyłać na maciej.szymajda@StowarzyszenieKomisow.pl najpóźniej do 19 stycznia 2018 roku.